MITŐL VÁLIK EGY INGATLAN SZÉKHELLYÉ?

Mitől válik egy ingatlan székhellyé?

Sokan választják saját, akár lakóingatlanukat a vállalkozásuk székhelyének is. Olyan is gyakran előfordul, hogy egy megöröklött ingatlant szeretné valaki székhelyként használni, akár több vállalkozás számára is. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mitől székhely a székhely. Ezt a kérdést járjuk körül legújabb blogcikkünkben. 

A kérdés megválaszolásában a vonatkozó jogszabályok fognak segítséget nyújtani. Azt fontos már az elején megjegyezni, hogy nem tiltja semmilyen törvény, hogy egy ingatlan székhelyként használjanak, azonban a székhelyre vonatkozóan már több fontos szabályt is meghatároz. Arra vonatkozóan sincs előírás, hogy egy adott ingatlanba hány céget lehet bejelenteni. De melyek is azok a jogszabályok, amelyet szem előtt kell tartani?

  • Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 3:7. paragrafusa alapján egy jogi személy székhelye a jogi személy bejegyzett irodája, ahol a jogi személynek biztosítania kell a részére címzett jognyilatkozatok fogadását és a jogi személy jogszabályban meghatározott iratainak elérhetőségét.
  • A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (Ctv.) 7. paragrafusának (1) bekezdése alapján a bejegyzett iroda (azaz a székhely) a cég levelezési címe, az a hely, ahol a cég üzleti és hivatalos iratainak átvétele, érkeztetése, őrzése, rendelkezésre tartása, valamint ahol a külön jogszabályban meghatározott, a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítése történik.
  • A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról 2006. évi V. törvény 7. paragrafusának (4) bekezdése szerint a cég székhelye olyan ingatlan lehet, amely a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára – ideértve a székhelyszolgáltatás útján biztosított székhelyhasználatot is – a cég jogosult.

A fenti jogszabályok vonatkozó részeinek áttanulmányozása után láthatjuk, hogy az ingatlannak a kötelezettségek teljesítésére alkalmasnak kell lennie, azaz nem elegendő, ha a postaládán a cégnevet és a cég elérhetőségét feltüntetjük. 

Mindezeken felül, ha valaki úgy dönt, hogy az ingatlanban székhelyszolgáltatás szeretne nyújtani, még az alábbi jogszabályoknak is meg kell felelnie:

  • A székhelyszolgáltatásról szóló 7/2017. (VI. 1.) IM rendelet, amely pontosan meghatározza milyen keretek között nyújtható ilyen jellegű szolgáltatás.
  • A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról 2017. évi LIII. törvény is ró adminisztratív és felügyeleti kötelezettségeket a székhelyszolgáltatókra

Összegezve a fentieket elmondhatjuk, hogy bár semmi nem tiltja, hogy valaki saját ingatlanját használja székhelyként, nagyon körültekintően kell eljárni, hogy minden törvényi kötelezettségnek eleget tegyen. Amennyiben ezt a felelősséget inkább átadnánk, érdemes egy színvonalas székhelyszolgáltatót igénybe venni, aki rendelkezik a kellő erőforrásokkal és jogi háttérrel. Így időt és energiát spórolhatunk meg, amit vállalkozásunk fejlesztésére tudunk fordítani.

készítette a Company Assistant Service Kft.

Tudja, hogy az Ön cége mennyi iparűzési adót tudna megspórolni? Kérje ingyenes konzultációnkat!

Tudja, hogy az Ön cége mennyi iparűzési adót fizet évente? Kérje ingyenes kalkulátorunkat!

Bármilyen kérdése van az iparűzési adómentességgel vagy székhelyszolgáltatásunkkal kapcsolatban, készséggel állunk rendelkezésére.