A korona vírus nem várt globális méretű krízist okozott. A vírus terjedésének lassítása érdekében hozott korlátozások és irányelvek cégek tömegeinek nehezítették meg, vagy lehetetlenítették el működését.

A felelős cégvezető ilyenkor olyan kérdésekkel kezd el foglalkozni, amik biztosítják azt, hogy vállalkozásuk ez alatt az időszak alatt is működőképes maradjon. 

Az első lépések között mindig a költségcsökkentés szerepel, ezért mi is létrehoztunk egy listát, hogy lássuk hol lehet spórolni.

Hogyan csökkentsük a céges költségeinket?

  1. Adó- és járulék csökkentés:
    1. Bizonyos szektorokban (turisztika, vendéglátóipar, szórakoztatóipar, szerencsejáték, film, előadóművész, rendezvényszervezés, sport) a 2020. március-júniusi időszakban a munkáltató mentesül a munkavállalóik munkabérei utáni közterhek megfizetése alól, továbbá a munkavállalóknak a járulékok közül csak a 4 százalékos természetbeni egészségbiztosítási járulékot kell megfizetniük, de legfeljebb 7.710 forintot. Emellett a munkavállalói oldalon befizetendő az szja összege.
    2. A turizmusfejlesztési hozzájárulást nem kell a március-június időszakban megfizetni, bevallani, megállapítani.
    3. A válság által érintett szektorok vállalkozásai a kata fizetési kötelezettség  alól 4 hónapra (2020. március-június) mentesülnek.
  2. Hiteltörlesztési moratórium: sok cég rendelkezik hitellel, amelyet a kieső bevételek nélkül nem tud fizetni, ezért az állam ezek fizetését kitolta az év végéig. FONTOS! Ha képes egy cég a hitelt törleszteni, akkor mindenképpen érdemes, mert a moratórium miatt többlet költségekkel kell számolni. 
  3. Home office: a vírus terjedését gátló lépés lehet az otthoni munkavégzés bevezetése, amely sok vállalkozás esetén megvalósítható. Ezzel a lépéssel csökkenthető az érintkezések száma, és az irodák fenntartási költségei is. Bizonyos fenntartási költségek maguktól csökkenni fognak, ilyen például az áram-, víz-, a kávéfogyasztás, a bérleti díjak csökkentéséhez azonban le kell üljünk a bérbeadóval tárgyalni. Az alacsonyabb bérleti díjért cserébe ígérhetünk hosszabb elköteleződést. Azt is érdemes megvizsgálni, hogy a most homeoffice-ba szervezett kollégák egy része maradhat-e tartósan otthon, mert akkor akár egy kisebb irodába történő költözéssel további költségcsökkentést tudunk elérni. Az otthoni munkavégzést segítendő módosult a munka törvénykönyve, a távmunka, otthoni munkavégzés egyoldalúan elrendelhető, a munkaidő-beosztás rugalmasabban módosítható, a munkavállaló egészségügyi állapotát a munkáltató ellenőrizheti. 
  4. Biztosítások: a céges biztosításokat át kell nézni, hogy az ilyen esetekre milyen kártérítést tartalmaznak, illetve tartalmaznak-e egyáltalán. 
  5. Fizetések csökkentése: ha már máshogy nem lehet a költségeket féken tartani, akkor a munkavállalók fizetésének átmeneti csökkentése lehet az egyik megoldás. Nem lesz népszerű döntés, DE még ez is sokkal jobb állapot, mint a felmondás, mert most közös érdek, hogy a cég működőképessége megmaradjon.
  6. Alkalmazottak elbocsátása: a termelés/értékesítés csökkenése nem tudja kitermelni még a csökkentett fizetéseket sem, elfogytak a szabadságok és a fizetésnélküli szabadság sem megoldás, akkor a munkatársaknak való felmondás marad hátra. 
  7. Marketing, értékesítési kiadások csökkentése: amennyiben az Ön cége nem azok közé a cégek közé tartozik, amelyek ki sem nyithatnak, akkor öngyilkos lépés a marketing kiadások, és tevékenység megszűntetése. Érdemes áttekintenie az üzleti tervet, és egy új marketing büdzsét meghatároznia, de a marketing leállítását nem javasoljuk.
  8. Iparűzési adó csökkentése, azaz lenullázása: vannak olyan települések, mint például Csomád, ahol 0% az iparűzési adó mértéke. A székhelyszolgáltatás további előnye, hogy átvesz adminisztrációs feladatokat, így ott is át tudjuk szervezni a munkaerőt.

A krízis kezelésének több lépését is lehet egyszerre alkalmazni, de mindig érdemes azzal kezdeni, amelyik a legkevésbé fáj – lásd adócsökkentés – majd fokozatosan haladni a drasztikusabb lépések felé.

Ha Ön az iparűzési adócsökkentés mellett dönt, akkor először érdemes kérnie egy ingyenes konzultációt, mert nem mindegyik vállalkozás veheti igénybe ezt a lehetőséget!

Tudja, hogy az Ön cége mennyi iparűzési adót tudna megspórolni? Kérje ingyenes konzultációnkat!